زنِ مسلمان و زنِ رسانهای؛ دو روایت، یک حقیقت
تحلیلگر مسائل سیاسی طی یادداشتی نوشت: در دنیای امروز، زن بیش از آنکه «زندگی کند»، روایت میشود و همین روایتها هستند که ذهنها و حتی انتخابها را میسازند.

به گزارش اختصاصی گروه سیاسی شبکه خبری تحلیلی «تیتر۱»، امیر کریمیخانقاه تحلیلگر مسائل سیاسی درباره تصویر زن در اسلام و تصویر زن در رسانههای غربی طی یادداشتی نوشت: اسلام، زن را پیش از هر چیز انسانی صاحب کرامت میبیند؛ انسانی که میتواند تاجر، اندیشمند، مدیر، و مادر باشد و هیچکدام نقش دیگری را از ارزش نمیاندازد.
در این نگاه، زن نه ابزار تزئین اجتماع است و نه موجودی نیازمند دیدهشدن برای اثبات توانایی. اسلام زن را «فاعل» جامعه میداند، نه «موضوع نگاه» جامعه.
اما در سوی دیگر، رسانههای قدرتمند غربی با سرعتی سرسامآور تصویری متفاوت میسازند؛ تصویری ظاهراً روشنفکرانه، اما درعمل گاه دور از حقیقت زنانه. در این روایت، زن آزادتر است، اما آزاد برای چه؟ آزاد برای انتخاب، یا آزاد برای تبدیل شدن به کالایی در ویترین فرهنگ مصرف؟
در بسیاری از تولیدات رسانهای غرب، زن بیشتر «تصویر» است تا «هویت» ارزشش از میزان دیدهشدن، جذابیت ظاهری و قدرت رسانهای او میآید، نه از انسانیتی که دارد.
اینجاست که تفاوت اصلی رخ میدهد:
در اسلام، زن مرکز معناست؛ در رسانههای غربی، زن مرکز تصویر.
البته این دو نگاه تقابل مطلق نیستند. هر دو بر حضور اجتماعی زن تأکید میکنند و هر دو نقش زن را برای ساختن آینده ضروری میدانند. اما مسیر رسیدن به این نقش، در فرهنگ اسلامی بر پایه اخلاق و کرامت است و در رسانههای غربی بیشتر بر پایه جذابیت و دیده شدن.
و شاید امروز بیش از هر زمان دیگر وقت آن رسیده که زن مسلمان، روایت خودش را باز تعریف کند؛ روایتی که نه در تقابل کور با غرب شکل بگیرد، نه در تقلید از آن. در میان این دو روایت، آنچه گم میشود حقیقت زنانهای است که نه محدودیتپذیر است و نه کالاپذیر. امروز وظیفه ماست که زن مسلمان را با روایتی مستقل معرفی کنیم:
روایتی که در آن، زن نه در سایه و حاشیه باشد و نه در ویترین و تصویر؛ بلکه زن باید در مرکز هویت، معنا و آیندهی جامعه باشد؛ بانویی که صاحباندیشه، صاحبهویت و صاحباثر باشد.
انتهای خبر/



