تنگه هرمز؛ شاهراه حیاتی مقاومت در برابر تهدیدات
کارشناس مسائل سیاسی گفت: آمریکا بدون برنامه و فکر به ایران حمله کرد اما عواقب بستن تنگه هرمز را بررسی نکرده بود و قطعاً در این تنگه غرق خواهد شد زیرا این تنگه شاهراه حیاتی انرژی در دنیاست.

مهدی خرمی، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه سیاسی شبکه خبری تحلیلی «تیتر۱» به بررسی اهمیت تنگه هرمز به عنوان شاهراه حیاتی انرژی در دنیا و پیامدهای احتمالی تهدیدات ایالات متحده علیه ایران پرداخت.
کارشناس مسائل سیاسی، در این گفتگو، ضمن تحلیل رویدادهای اخیر، به این موضوع اشاره کرد که آمریکا به دنبال تغییر رژیم در ایران تنها در سه روز بود، اما در عمل نه تنها موفق به تحقق این هدف نشده، بلکه وضعیت امروز تنگه هرمز و بازار انرژی به شدت تحت تأثیر این تحرکات قرار گرفته است.
خرمی در ابتدای سخنان خود با تأکید بر اهمیت تنگه هرمز گفت: این تنگه، شاهراهی حیاتی برای انتقال انرژی به شمار میرود و نقش آن در تأمین انرژی جهانی غیر قابل انکار است.
او افزود: حدود یک سوم از کل نفت جهان از طریق این تنگه عبور میکند و هر گونه اختلال در این مسیر، میتواند تأثیرات عمیق و گستردهای بر بازار جهانی انرژی بگذارد.
این کارشناس مسائل سیاسی با انتقاد از سیاستهای آمریکا در قبال ایران اظهار داشت: آمریکا با تصور اشتباهی که داشت، به دنبال تغییر رژیم در ایران بود و به فکر بود که این تغییر در عرض سه روز امکانپذیر است. اما واقعیت این است که نه تنها رژیم تغییر نکرد، بلکه نظمی جدید در منطقه در حال شکلگیری است که به شدت علیه منافع ایالات متحده عمل میکند.
خرمی تأکید کرد که با بستن تنگه هرمز توسط ایران، اعتقاد به اینکه اقتصاد جهانی در حال فلج شدن است، به شدت تقویت میشود. او گفت: این مسئله تأثیرات خود را بر قیمتهای انرژی به وضوح نشان میدهد. قیمت نفت روز به روز در حال افزایش است و این خود دلیلی است بر این که جهان نمیتواند بدون نفت و انرژی به حیات خود ادامه دهد.
او در ادامه افزود: افزایش قیمت انرژی نه تنها بر اقتصاد کشورهای مصرفکننده تأثیر منفی دارد بلکه به نوبه خود بر ثبات سیاسی و اقتصادی این کشورها نیز تأثیر خواهد گذاشت.
خرمی به طور خاص به این نکته اشاره کرد که کشورهای غربی باید برای یافتن جایگزین برای مواد انرژی به چالشهای ناشی از این افزایش توجه کنند.
این کارشناس همچنین اعلام کرد: ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی و منابع قابل توجه خود، پتانسیل تبدیل شدن به یک بازیگر کلیدی در بازار انرژی را دارد.
او تاکید کرد:ایران به عنوان یک کشور توانمند در تولید و صادرات نفت، با مدیریت صحیح منابع خود میتواند در این شرایط به یک قدرت جدید در بازار جهانی تبدیل شود.
مهدی خرمی بر این باور است: توانمندیها و اراده قوی ايرانيان میتواند به عنوان یک سد محکم در برابر تهدیدات خارجی عمل کند. او معتقد است که با حفظ و تقویت منافع ملی و دیپلماسی هوشمند، ایران میتواند نقش خود را به عنوان یک قدرت تاثیرگذار در بازار جهانی انرژی و سیاستهای منطقهای تثبیت کند.
الهه ملاحسینی _ تیتر یک
انتهای خبر/



