متخاصمان پایههای زندگی مردم را ویران میکنند
کمیته بینالمللی صلیب سرخ در اطلاعیهای با تأکید بر ضرورت رعایت قوانین جنگ، اعلام کرد: الگوی ویرانگر جنگ در خاورمیانه در حال تضعیف و از بین بردن پایههای زندگی غیرنظامیان است.

به گزارش گروه بینالملل شبکه خبری تحلیلی «تیتر۱»، روز دوشنبه از کمیته بینالمللی صلیب سرخ، در این اطلاعیه آمده است: یک ماه مخاصمه، زندگی میلیونها نفر را دگرگون کرده و موجی از شوک و تأثیر شدید را با سرعت و فراتر از منطقه گسترانده است، بهگونهای که توان پاسخگویی بشردوستانه را در معرض فرسودگی و ناتوانی قرار میدهد.
این اطلاعیه میافزاید: تنها در چهار هفته، هزاران نفر، از جمله نیروهای امدادی و کارکنان بشردوستانه جان خود را از دست دادهاند. صدها هزار نفر آواره شدهاند. زیرساختهای حیاتی که برای تأمین انرژی، آب و خدمات بهداشتی ضروری هستند، آسیب دیده یا نابود شدهاند. استفاده از سلاحهای انفجاری سنگین با اثرگذاری گسترده در مناطق شهری، رنج و وحشت فراوانی ایجاد کرده است.
در ادامه این اطلاعیه آمده است: شیوه انجام این مخاصمات، پیامدهای منفی آن را تشدید کرده است. بدون رعایت قواعد جنگ، غیرنظامیان با پیامدهای عمیق و طولانیمدتی مواجه خواهند شد که حتی ممکن است فراتر از مدت زمان این مخاصمه ادامه یابد.
کمیته بینالمللی صلیب سرخ (ICRC) از نزدیک با شرکای خود در نهضت بینالمللی صلیب سرخ و هلال احمر کار میکند که هزاران کارمند و داوطلب را برای کمک به آسیبدیدگان این مخاصمات بسیج کرده است.
این اطلاعیه تصریح دارد: در شرایطی که نیازهای بشردوستانه رو به افزایش است و بودجهها محدودتر میشوند، کمیته بینالمللی صلیب سرخ و دیگر سازمانها ناچار شدهاند خود را با اختلال در زنجیرههای تأمین که عملیات آنها را تضعیف میکند تطبیق دهند. در همین حال، برخی کشورها که پیشتر نیز با بحرانهای بشردوستانه دستوپنجه نرم میکردند، اکنون با افزایش قیمت سوخت و بالا رفتن هزینههای عملیاتی نیز روبهرو هستند.
این اطلاعیه یادآور میشود: رعایت قوانین جنگ پیامدها برای غیرنظامیان را، بهویژه در جریان عملیات نظامی، کاهش میدهد. همه طرفها، صرفنظر از اینکه در کدام سمت قرار دارند، ملزم به رعایت حقوق بینالمللی بشردوستانه هستند و همه دولتها وظیفه دارند به این قوانین احترام بگذارند و اجرای آن را تضمین کنند، حتی اگر طرف مقابل به آن پایبند نباشد.
انتهای خبر/



