سنگینی ۲۵ درصد از ترافیک کشور بر شانههای البرز
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان البرز با اشاره به جایگاه ترانزیتی استان البرز گفت: در استان البرز، محورهای شریانی و ترانزیتی نقش مهمی در این زمینه دارند و با وجود انجمنها و تشکلهای قوی حمل و نقلی، تلاش شده صادرات و جابهجایی کالا به صورت اصولی و با نظارت مناسب انجام شود.

به گزارش گروه اجتماعی شبکه خبری تحلیلی «تیتر۱»، داریوش باقرجوان، با اشاره به بیست و ششم آذر، روز حمل و نقل گفت: این روز یادآور فرمان تاریخی حضرت امام خمینی (ره) است که در سال ۱۳۶۲ برای جهاد تخلیه بنادر رقم خورد. این فرمان نقطه عطفی در تاریخ حمل و نقل کشور بود و رانندگان عزیز به لبیک به آن گفتند. بخش حمل و نقل همواره در تمامی عرصههای نظام و انقلاب حضوری مؤثر داشته و در کنار سایر اقشار، مدافع ارزشهای انقلاب اسلامی بوده، هست و خواهد بود.
وی با تقدیر از تمامی دستاندرکاران حوزه راه و حمل و نقل و رانندگان، افزود: این حماسه نماد ولایتمداری فعالان حوزه حمل و نقل است. همچنین یکم دی ماه، روز راهدار، فرصتی برای قدردانی از تلاشها و ایثارگری عزیزانی است که شبانهروز، در سرمای زمستان و گرمای تابستان، در جادهها حضور دارند و با وجود تمامی مخاطرات، ایمنی، امنیت و روانی تردد را برای مردم فراهم میکنند.
باقرجوان ادامه داد: مجموعه این مناسبتها بهعنوان هفته راهداری، رانندگان و حمل و نقل، شایسته تبریک به تمامی مجاهدان این عرصه است که در جبهههای اقتصادی و اجتماعی کشور، بیوقفه در حال خدمت هستند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان البرز در ادامه درباره پروژههای ایمنسازی آزادراه تهران – کرج – قزوین اظهار کرد: در حیطه سرزمینی استان البرز، از ابتدای حوزه در گرمدره تا انتهای حوزه در محدوده آبیک، مسئولیت نگهداری و ایمنسازی آزادراه برعهده این ادارهکل است. در این محور، پروژههای متنوعی برای حذف نقاط پرحادثه، تعریض مسیر و بهبود سطح سرویس تعریف و بخشی از آنها اجرا شده و بخشی نیز در حال اجرا است.
باقرجوان با اشاره به برنامههای سختافزاری این محور افزود: تعریض و پنجخطه کردن آزادراه تا انتهای حوزه سرزمینی استان البرز، به همراه ارتقای روشنایی، خطکشی و ایمن سازی، همواره در دستور کار قرار دارد. این محور با متوسط تردد روزانه حدود ۱۸۵ هزار وسیله نقلیه، یکی از پرترددترین و منحصربهفردترین محورهای کشور است و نزدیک به ۲۵ درصد از ترافیک جادهای کشور را تحمل میکند؛ بنابراین نگهداری روسازی، علائم، تابلوها و روشنایی آن از حساسیت بالایی برخوردار است.
وی با بیان اینکه آزادراه تهران – کرج – قزوین به کل کشور خدماترسانی میکند، گفت: این محور برای همه هموطنان شناخته شده و مورد استفاده است و هرگونه نارسایی در آن میتواند اثراتی را در سطح ملی ایجاد کند. از اینرو، بهبود روسازی آسفالتی و ارتقای ایمنی تردد بهصورت مستمر دنبال میشود و برنامه پنجخطه کردن مسیر تا انتهای حوزه نیز در دست پیگیری است.
مدیرکل راهداری البرز با اشاره به اصلاح ابنیه فنی در این محور بیان کرد: ورودی بهشت سکینه به طور کامل ایمنسازی و تعویض شده، اما به دلیل استفاده همزمان به عنوان خروجی، تداخلات ترافیکی ایجاد میکند.
وی تأکید کرد: با توجه به اتصال محور شهید سلیمانی و افزایش بار ترافیکی، لازم است خروجی ثانویهای طراحی شود. مطالعات لازم انجام شده و بر اساس آن، از ضلع جنوبغربی بهشت سکینه دسترسی جدیدی به آزادراه ایجاد خواهد شد تا تردد به سمت قزوین و همچنین ورود به محور کرج – تهران بهصورت ایمن و روان انجام شود.
باقرجوان با اشاره به هوشمندسازی آزادراه تهران – کرج – قزوین گفت: براساس توافق با پلیس راه کشور، این محور بهعنوان پایلوت ایمنسازی و هوشمند سازی انتخاب شده است. در همین راستا، با همکاری دانشگاهها، مطالعات تحلیلی و ارزیابی عملکرد ترافیکی در حال انجام است تا تمامی عوامل مؤثر از جمله شرایط جاده، رفتار کاربران، وضعیت آب و هوایی و تفاوتهای شب و روز بررسی شود و بر اساس آن، دستورالعملهای لازم برای ایمنسازی و هوشمندسازی کامل محور تدوین و اجرا شود.
وی افزود: دورنمای آزادراه تهران – کرج – قزوین در محدوده استان البرز، به یک الگو و پایلوت ملی در حوزه ایمنی و مدیریت ترافیک تبدیل و پس از اجرای موفق، این الگو به سایر محورهای استان و کشور نیز تعمیم داده خواهد شد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان البرز درباره استهلاک بالای راهها در این استان گفت: استهلاک روسازی دلایل متعددی دارد که از جمله آنها میتوان به حجم بالای ترافیک و تردد ناوگان باری با بار محوری غیرمجاز اشاره کرد که باعث خستگی و گسستگی روسازی آسفالاتها میشود. برای مدیریت این موضوع، مطالعات تخصصی در انتخاب نوع روسازی، بهبود زیرسازی و حتی تقسیم ترافیک در حال انجام است. پروژههایی مانند دوطبقه شدن این آزادراه نیز با تدبیر استاندار محترم البرز در دست مطالعه و پیگیری است که در صورت اجرا، میتواند تحول بزرگی در ارائه خدمات ترافیکی ایجاد کند.
باقرجوان در خصوص اعتبارات نیز گفت: با توجه به نقش ملی محورهای مواصلاتی البرز به عنوان حلقه اول ورود به پایتخت، هم در حوزه اعتبارات ملی و هم استانی حمایتهای مناسبی صورت گرفته و در حال حاضر مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.
وی درباره کاهش گرههای ترافیکی محور کرج – چالوس و آزادراه تهران – کرج اظهار کرد: مجموعهای از اقدامات شامل رفع نقاط پرحادثه، تعریض مسیر، احداث زیرگذرها و همچنین ممنوعیت تردد ناوگان باری غیرضروری به غیر از ناوگانی که به استان خدمات میدهند، در این مقاطع در حال اجراست. این موضوع بر اساس مصوبات شورای عالی ایمنی راهها پیگیری میشود و با همکاری پلیس راهور، هدایت ناوگان باری به محور جایگزین آزادراه غدیر در دستور کار قرار دارد که البته نیازمند همکاری استانهای همجوار بهویژه قزوین نیز هست.
مدیرکل راهداری البرز افزود: در مسیر برگشت، از محدوده پل کلاک تا خروجی استان نیز برنامهریزیهای عملیاتی در حال انجام است تا تردد روانتر و ایمنتری برای کاربران جادهای فراهم شود.
وی درباره جایگاه ترانزیتی استان البرز و زیرساختهای لجستیکی گفت: ترانزیت علاوهبر جنبه اقتصادی، متضمن امنیت ملی است و عبور ایمن و بدون مشکل ناوگان ترانزیتی از ایران، پیامآور امنیت و ثبات کشور در سطح بینالمللی است. بنابراین باید زیر ساختها در این حوزه فراهم باشد. در استان البرز، محورهای شریانی و ترانزیتی نقش مهمی در این زمینه دارند و با وجود انجمنها و تشکلهای قوی حمل و نقلی، تلاش شده صادرات و جابهجایی کالا بهصورت اصولی و با نظارت مناسب انجام شود. همچنین از شهرکهای صنعتی و فرودگاه پیام انتظار داریم به ظرفیت شرکتهای حمل و نقلی مستقر در استان اعتماد بیشتری داشته باشند تا این چرخه و نظارتها به صورت کامل و مؤثر عمل کند.
منبع: ایسنا
انتهای خبر/



