تحرکات آمریکا در تنگه هرمز عواقب فاجعهبار دارد
سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نامهای به دبیرکل و رئیس شورای امنیت، درباره عواقب فاجعهبار تحرکات آمریکا در تنگه هرمز هشدار داد.

به گزارش گروه بینالملل شبکه خبری تحلیلی «تیتر۱»، امیر سعید ایروانی در نامهای به دبیرکل و رئیس شورای امنیت درباره تجاوز دولت تروریست آمریکا علیه کشورمان تأکید کرد: پیامدهای تداوم اقدامات نظامی آمریکا در خلیج فارس و تنگه هرمز میتواند فاجعهبار باشد، بسیار فراتر از منطقه گسترش یابد، و صلح و امنیت بینالمللی را تضعیف کند؛ امری که آمریکا مسئولیت کامل آن را بر عهده خواهد داشت.
متن این نامه به شرح زیر است:
«اینجانب بدین وسیله مراتب محکومیت جمهوری اسلامی ایران را، با شدیدترین عبارات ممکن، نسبت به اقدامات نظامی تجاوزکارانهای که از سوی نیروهای مسلح ایالات متحده علیه دو نفتکش ایرانی درمجاورت بندر جاسک و تنگه هرمز، و نیز حملات علیه چندین نقطه در مناطق ساحلی ایران مشرف به تنگه هرمز، در ساعات پایانی روز هفتم مه ۲۰۲۶ انجام شد، ابراز میدارم.
این اقدامات تجاوزکارانه و تحریکآمیز، که رئیسجمهور ایالات متحده آشکارا به آن اذعان کرده است، نقض آشکار آتشبس هشتم آوریل ۲۰۲۶ و نقض فاحش بند ۴ ماده ۲ منشور ملل متحد محسوب میشود.
ایالات متحده همچنین از طریق اعمال بهاصطلاح محاصره دریایی، حملات مکرر علیه شناورهای تجاری ایران و توقیف غیرقانونی آنها، و گروگان گرفتن خدمه آنان، به اعمال متخلفانه بینالمللی خود ادامه داده است.
چنین اقدامات غیرقانونیای درحکم دزدی دریایی است، حقوق بینالملل و منشور ملل متحد رانقض میکند، و از جمله بر اساس بند «ج» ماده ۳ قطعنامه ۳۳۱۴ مجمع عمومی مورخ چهاردهم دسامبر ۱۹۷۴، مصداق اعمال تجاوزکارانه بهشمار میآید.
اقدامات غیرقانونی ایالات متحده تشدیدی خطیر و خطرناک محسوب میشود که منطقهای را که پیشاپیش شکننده است، بیش از پیش بیثبات میسازد و تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت بینالمللی ایجاد میکند.
چنین رفتاری بهکلی با مسئولیتهای یک عضو دائم شورای امنیت که مدعی تعهد به آزادی کشتیرانی است، ناسازگار است. این اقدامات، بهجای حراست از امنیت دریایی، آن را تضعیف کرده و اصول بنیادین حقوق بینالملل را نقض میکند.
در زمانی که خویشتنداری، دیپلماسی و گفتوگو فوراً و بهنحو مبرم مورد نیاز است، تداوم تشدید نظامی از سوی ایالات متحده این پیام روشن را مخابره میکند که آن کشور بهجای حلوفصل مسالمتآمیز اختلافات، مدافع اجبار و نظامیگری است.
پیامدهای تداوم اقدامات نظامی ایالات متحده در خلیج فارس و تنگه هرمز میتواند فاجعهبار باشد، بسیار فراتر از منطقه گسترش یابد، و صلح و امنیت بینالمللی را تضعیف کند؛ امری که ایالات متحده مسئولیت کامل آن را بر عهده خواهد داشت.
بنابراین، جمهوری اسلامی ایران، ضمن تأکید بر حق ذاتی خود برای دفاع مشروع مطابق ماده ۵۱ منشور ملل متحد، و نیز حق خود برای اتخاذ تمامی تدابیر لازم جهت حمایت و صیانت ازحاکمیت، تمامیت ارضی و امنیت ملی خویش، از دبیرکل و شورای امنیت میخواهد اقدامات غیرقانونی ایالات متحده، از جمله محاصره دریایی علیه جمهوری اسلامی ایران، را به صراحت و بدون ابهام محکوم کنند و از ایالات متحده بخواهند به تعهدات خود به موجب حقوق بینالملل پایبند باشد و از هرگونه اقدام تحریکآمیز بیشتر خودداری ورزد.»
منبع: مهر
انتهای خبر/



